قرارداد سلف موازی استاندارد چیست؟

نویسنده :kala trader
انتشار :1402/01/19
زمان مطالعه :7 دقیقه
دسته‌بندی :بازار مالی
قرارداد سلف موازی استاندارد چیست؟

اوراق بدهی چیست؟

اوراق بدهی (Debt securities) یا اوراق قرضی، ابزاری هستند که شرکت‌ها و دولت‌ها برای جذب منابع مالی از عموم صادر می‌کنند. این ابزارها شامل تسهیلات، اوراق قرضی، اسناد تسهیلات، اوراق مشارکت، اوراق قرضی تضمینی و غیره هستند.

در واقع، اوراق بدهی به معنای قرض دادن پول به شرکت یا دولت هستند و تضمین می‌کنند که مبلغ قرض داده شده در آینده با بهره (سود) به سرمایه‌گذار بازگردانده خواهد شد. در برخی از موارد، این اوراق به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری بهتر از سهام به شمار می‌روند زیرا حقوق صاحبان سهام در مقابل پرداخت بها در برابر صاحبان اوراق بدهی از کمترین اولویت برخوردارند.

اوراق بدهی یکی از ابزارهای مالی است که برای جذب منابع مالی و تأمین مالی شرکت‌ها و نهادهای مختلف استفاده می‌شود.

 مزایای اوراق بدهی عبارتند از:
  • تأمین منابع مالی: 
  • کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری: 
  • افزایش نقدینگی: 
  • مشارکت سرمایه‌گذاران: 
  • افزایش اعتبار: 
  • کاهش خطر اعتباری: 
قرارداد سلف چیست؟

قرارداد سلف یکی از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی است که در آن، دو طرف قرارداد به توافق می‌رسند که در آینده‌ای مشخص، دارایی پایه را با یک قیمت مشخص خرید و فروش کنند. در این قرارداد، فروشنده وجه خود را در زمان عقد قرارداد دریافت می کند و خریدار کالای خود را در آینده تحویل میگیرد.تعیین قیمت به صورت قبل از انجام معامله صورت می‌گیرد و در تاریخ تسویه، دو طرف به پرداخت و دریافت مبلغ توافق شده می‌پردازند.

در این قرارداد، کالاها با قیمتی کمتر از قیمت نقدی، به خریداران عرضه می‌شوند. اگر این قابلیت وجود نداشت، کارایی خاصی برای خریدار در این قرارداد وجود نداشت.

برای مثال، فرض کنید که شما یک سرمایه‌گذار هستید و پیش‌بینی می‌کنید که در ماه‌های آینده به کالایی برای توسعه کارخانه‌تان نیاز خواهید داشت. همچنین، مدیر کارخانه به وجه نقد برای تکمیل محصولاتش نیاز دارد. شما و مدیر کارخانه قرارداد سلف را به‌منظور خرید کالاها از این طریق میان خود می‌بندید. در این قرارداد، شما پول خرید محصولات را به‌طور کامل در موقع انعقاد قرارداد پرداخت می‌کنید. معمولا مبلغ پرداختی شما کمتر از قیمت کالای تکمیل شده است.

در ایران، بورس کالا تنها بورسی است که بازار سلف دارد و عمده کالاهای ارزی و کالاهای مصرفی مانند نفت، گندم، آرد، شکر و ... در این بازار قابل معامله هستند.

مزیت اصلی قرارداد سلف برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این است که با این روش، می‌توانند قیمت خود را تا حدودی پایدار کنند و از مخاطرات نوسانات بازار جلوگیری کنند. همچنین، با توجه به اینکه قیمت دارایی پایه قبل از تحویل به خریدار تعیین می‌شود، می‌توان به صورت دقیقتر برنامه‌ریزی کرد و درآمد خود را مدیریت کرد. به طور کلی، قرارداد سلف می‌تواند به عنوان یک ابزار جهت کاهش مخاطرات بازار برای صنعت‌هایی که از دارایی پایه استفاده می‌کنند، مفید باشد.

تفاوت اصلی بین قرارداد سلف و قرارداد سلف موازی استاندارد چیست؟

بنابراین، تفاوت اصلی بین اوراق سلف موازی استاندارد و اوراق سلف ساده در این است که در قرارداد سلف موازی استاندارد، خریدار می‌تواند قبل از سررسید اوراق خود را در بازار ثانویه به فروش برساند و از نقدشوندگی بالای آن بهره‌مند شود، در حالی که در اوراق سلف ساده، این امکان وجود ندارد و خریدار باید منتظر سررسید اوراق باشد تا بتواند آن‌ها را به فروش برساند. همچنین، اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران معامله می‌شوند و بازارگردانی دارند، در حالی که اوراق سلف ساده در بازار بورس اوراق بهادار معامله می‌شوند.

جهت مشاوره و معامله در بازار مالی بورس کالا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید

سید کامبیز حسینی (09121755644)

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید اوراق سلف موازی استاندارد زیر مجموعه بازار های مالی در بورس کالای ایران می باشد.

بازار های مالی در بورس کالای ایران به چهار دسته زیر تقسیم بندی می شوند:
  1. سلف موازی استاندارد
  2. اوراق خرید دین کالایی
  3. گواهی سپرده کالایی
  4. صندوق های کالایی
برای پوشش ریسک نوسانات قیمت بازار بورس دو ابزار اختیار خرید و فروش تبعی در این اوراق استفاده می‌شود که عبارتند از:
اختیار خرید تبعی:

اختیاز معامله‌ای است که حسب مورد هماره با معامله سلف موازی استاندارد، از سوی خریدار به عرضه‌کننده داده می‌شود که براساس آن، عرضه‌کننده اختیاز خرید مقدار مشخصی از دارایی پایه به «قیمت اعمال» را در تاریخ سررسید خواهد داشت. تعهد موضوع قرارداد اختیار خرید تبعی به موجب قرارداد سلف استاندارد، منحصرا به خریدار آن انتقال می‌یابد.

اختیار فروش تبعی:

اختیار معامله‌ای است که حسب مورد همراه با معامله سلف موازی استاندارد، از سوی خریدار به عرضه‌کننده داده می‌شود که براساس آن عرضه‌کننده، اختیار خرید مقدار مشخصی از دارایی پایه به «قیمت اعمال» در تاریخ سررسید خواهد داشت. این اختیار به موجب قرارداد سلف استاندارد منحصرا به خریدار آن انتقال می‌یابد.

برای مشاهده فهرست اوراق سلف موازی استاندارد می‌توانید به بخش این اوراق در  سایت بورس کالا مراجعه کنید.

کلام آخر:

استفاده از اوراق سلف موازی استاندارد، به عنوان یکی از روش‌های مدیریت ریسک و افزایش شفافیت در بازارهای مالی، می‌تواند بهبود وضعیت بازار و جلوگیری از وقوع بحران‌های مالی کمک کند.

سوالات متداول:

  1. بورس کالا چیست؟
  2. اوراق خرید دین کالایی چیست؟
  3. گواهی سپرده کالایی چیست؟
  4. صندوق کالایی چیست؟
  5. بازار مشتقه چیست؟
  6. مزایای خرید از بورس کالای ایران و تفاوت بورس کالای خارجی با داخلی؟
  7. نحوه ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت غیر حضوری چگونه است؟