نحوه ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت چگونه است؟

نویسنده :kala trader
انتشار :1401/10/22
زمان مطالعه :7 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
نحوه ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت چگونه است؟

 ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت

برای باز کردن حساب معاملاتی و خرید از بورس، افراد متقاضی ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و بعد از ثبت نام در سامانه سجام اقدام به احراز هویت به روش حضوری یا غیر حضوری کنند. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامیده می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند. 

در ادامه می خواهیم به آموزش ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت غیر حضوری بپردازیم. در این مقاله سعی میکنیم تا کل فرایند مربوطه را در 13 مرحله  که 10 مورد از آن مربوط به ثبت نام در سامانه سجام و 3 مورد آن مربوط به احراز هویت شخص متقاضی می باشد توضیح دهیم.

فرایند ثبت نام در سامانه سجام

مرحله اول: ورود به سامانه سجام

 با وارد کردن ادرس sejam.ir و انتخاب گزینه ثبت نام در سجام وارد فرایند ثبت نام می شوید.

نکته: در صورتی که قبلا فرایند ثبت نام را انجام داده باشید و قبل از اتمام کار از سامانه خارج شده باشید می توانید از گزینه ویرایش اطلاعات قبلی و برای ویرایش شماره همراه و یا بازیابی کد پیگیری از گزینه های مشخص شده در همین قسمت استفاده نمایید.

مرحله دوم: وارد کردن شماره تماس تحت مالکیت فرد

مرحله سوم: ارسال کد تایید برای فرد از سمت سجام

مرحله چهارم: وارد کرد کد تایید، شماره ملی فرد و نوع شخصیت (حقیقی/حقوقی)

مرحله پنجم: انتخاب اصیل (شخص متقاضی) یا نماینده وی

مرحله ششم: اعلام هزینه ثبت نام توسط سامانه سجام

مرحله هفتم: پرداخت هزینه توسط درگاه بانکی

مرحله هشتم: تکمیل فرم های ثبت نام

شامل: 1- اطلاعات هویتی 2- اطلاعات ارتباطی 3- کد های بورسی(در صورت وجود) 4- اطلاعات شغلی 5- اطلاعات مالی 6- حساب های بانکی

مرحله نهم: استعلام اطلاعات وارد شده توسط سجام (معمولا بین 1 تا 2 روز کاری زمان می برد)

مرحله دهم: ارسال نتیجه استعلام به مشتری از طریق پیامک

در صورتی که ثبت نام شما با موفقیت انجام شود یک پیامک به همراه کد رهگیری سجام برای شما ارسال خواهد شد و در صورتی که ثبت نام شما با مشکل مواجه شود پیامکی حامل مشکل بوجود آمده برای شما ارسال خواهد شد که باید جهت رفع مشکل موجود از طریق ویرایش اطلاعات اقدام نمایید.

نکته: توجه داشته باشید که کد رهگیری ارسالی را جهت انجام امور احراز هویت حتما باید همراه خود داشته باشید.

فرایند انجام احراز هویت

مرحله یازدهم: انتخاب نوع احراز هویت توسط مشتری در سامانه سجام

فرد متقاضی، پس از تکمیل ثبت نام در سجام و دریافت کد پیگیری، برای احراز هویت به یکی از دو روش غیر حضوری یا حضوری باید اقدام  نماید.

مرحله دوازدهم: روش انجام احراز هویت حضوری و غیر حضوری

برای احراز هویت غیر حضوری با انتخاب یکی از مراکز منتخب معرفی شده توسط سجام از طریق گوشی موبایل یا سیستمی که مجهز به دوربین باشد اقدام کنید و در صورت انجام احراز هویت به صورت حضوری با دردست داشتن شناسنامه و کارت ملی و کد رهگیری ارسالی به نزدیکترین دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

مرحله سیزدهم: ثبت تصویر چهره و امضاء و ذخیره نهایی اطلاعات مشتری به صورت حضوری یا غیر حضوری

در صورتیکه احراز هویت با موفقیت انجام شود، بعد از دریافت پیامک احراز هویت کد بورسی نیز در قالب پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

برای دریافت کد معاملاتی بورس کالا و خرید خودرو اینجا کلیک کنید