بورس کالا چیست؟

نویسنده :kala trader
انتشار :1401/10/15
زمان مطالعه :12 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
بورس کالا چیست؟

وجود یک بازار شفاف و کارا برای کوتاه کردن دست دلال ها و سوداگران از بازار برای حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده که موجب رونق اقتصادی برای هر کشوری میشود همیشه یکی از دغدغه های اصلی دولت ها بوده .

تاریخچه:

به همین منظور برای اولین بار در ایران دولت و مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را کردند تا بستر های لازم برای راه اندازی بورس های کالایی را در ایران فراهم کنند که نتیجه این امر تاسیس اولین بورس کالایی با نام بورس فلزات در شهریور ماه سال 1382 در ایران شد و در پی همین امر بورس کالای کشاورزی برای اولین بار در شهریور سال 1383فعالیت خود را به صورت رسمی در بازار بورس کالای ایران شروع کرد. 

امروز:

امروز با توسعه ابزار های نوین مالی این بازار توسعه پیدا کرده و بازار هایی از قبیل بازار فیزیکی، بازارفرعی، بازار مشتقه، بازار مالی که خود شامل تعداد زیادی محصول و ابزار و کالا هستند را در بر میگیرد و اخیرا هم با توجه به افزایش اختلاف قیمت بازار خودرو با قیمت فروش تولید کننده، باعث شد تا مسئولان عرضه این محصول رو از طریق مکانیزم بازار بورس کالا انجام بدهند تا منفعت این کار از جیب دلالان به جیب مصرف کننده واقعی و تولید کننده انتقال پیدا کند. 

برای دریافت کد معاملاتی بورس کالا شروع کنید

مزایای خرید از بورس کالا

  1. کالاهای معامله شده تحت نظارت هستند و طبق استاندار خاصی معامله صورت میگیرد و قیمت ها و هزینه ها مدیریت می­شوند که منجر به ایجاد اطمینان بین طرفین معامله می­شود.
  2. کالا ها تاییده اصالت کالا دارند و نمیتوان کالای معیوبی تحویل خریدار داد و همچنین اصالت فروشنده هم مورد بررسی قرار میگیرد.
  3. قیمت های معامله کالا عادلانه هستند و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین میشوند.
  4. اطلاعا ت معاملاتی کاملا شفاف هستند و همه افراد به آن دسترسی دارند، همچنین تمامی اطلاعات معاملات و اسناد دارای اعتبار می باشند.
  5. اتاق پایاپای امنیت تحویل و تسویه معاملات را تضمین می کند بدین صورت که اگر فروشندگان یا خریداران به تعهدات خود پایبند نباشند، مجبور به پرداخت خسارت خواهند شد.
  6. تبلیغاتی به صورت رایگان از طریق بورس کالا برای فروشندگان به خریداران داخلی و خارجی انجام میشود و هزینه تبلیغات برای فروشندگان کاهش می یابد.
  7. در این بازار عرضه و تقاضا به صورت سازمان یافته انجام می‌شود و ریسک نوسانات آتی قیمت‌ها مدیریت می‌شوند.
  8. مطابق ماده 6 قانون توسعه، 10 درصد از مالیات درآمد حاصل از فروش کالاها در بورس کالا از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.
  9. اطلاعاتی کامل از  معاملات، روند نرخ‌ها و تحلیل‌های اقتصادی ارایه می شود.
  10. امکان پوشش، توزیع و انتقال ریسک وجود دارد.
  11. تامین مالی در بورس کالا با ارائه اسناد مبنی بر معامله در بورس کالا با سهولت بیشتری صورت میگیرد و یا تسویه به صورت سلف انجام می پذیرد.
  12. سرعت انجام معاملات بسیار بالا و قابل اطمینان.

جهت مشاوره برای خریداری از بورس کالا ایران با شماره زیر تماس حاصل فرمایید

سپهر حبیب (09939340965)

معایب و محدودیت های معامله در بورس کالا

  • مشخص کردن حداقل حجم خرید.
  • عرضه برخی کالا ها به صورت سبد محصول که باعث کاهش حق انتخاب برای متقاضیان میشود.
  • الزام عرضه کنندگان به عرضه کالا بدون وقفه که در صورت توقف در عرضه باعث اخراج از این بازار میشود

چه کالاهایی در بورس کالا معامله می شود؟

همانطور که گفته شد بورس کالا در برگیرنده طیف وسیعی از ابزارهای مالی و کالاها برای خرید و فروش است. به بیان  دیگه کالاهای قابل معامله در بورس کالا را می توان به پنج دسته تقسیم بندی کرد :

  • محصولات صنعتی و معدنی
  • فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی
  • محصولات کشاورزی
  • بازار مشتقه و مالی
  • کالاهای بازار فرعی

انواع روش های معامله و تسویه در بازار بورس کالا

روش هامعامله و تسویهتوضیحات
روش های معاملاتیمعاملات نقدیروشی است که در آن وجه معامله در زمان عقد قرارداد پرداخت شده و کالا نیز تحویل داده می‌شود
معاملات نسیهروشی است که در آن پرداخت وجه در سررسید مشخص در آینده صورت می‌گیرد و  کالا در زمان عقد قرارداد تحویل داده می‌شود
معاملات سلفروشی است که در آن کالا در سررسید مشخص در آینده تحویل داده می‌شود و وجه در زمان عقد قرارداد پرداخت می‌شود
معاملات کشف پریمیومقراردادی است که طی آن در بازار فیزیکی بورس کالا نرخ مابه‌التفاوتی کشف می‌شود و  طرفین متعهد می‌شوند در زمان مشخصی در آینده کالا را براساس قیمت نهایی، معامله کنند
روش های تسویهنقدیدر این روش وجه قرارداد ظرف مهلت تسویه به صورت نقدی توسط کارگزار خریدار به حساب عملیاتی واریز می‌گردد و اسناد مربوط به اتاق تسویه و پایاپای اراده می‌شود
اعتباریدر این روش ظرف مهلت تسویه، سند تسویه اعتباری، سند تسویه اعتباری طبق فرمت «شرکت» به تأیید فروشنده و کارگزار فروشنده رسیده و به همراه سایر مستندات لازم توسط کارگزار خریدار به اتاق پایاپای
 ارائه می‌شود. در سند تسویه اعتباری، فروشنده به دریافت ثمن معامله اقرار می‌کند

اهداف بورس کالای ایران چیست؟

هدف اصلی بورس کالا حل مشکلات رایج در بازار سنتی است تا تولید کنندگان و مصرف کنندگان بتوانند در یک بازار کارا و امن تحت نظارت کارشناسان حرفه ای با هم همکاری بکنند. در این بازار، هر دو طرف معامله موظف به انجام تعهدات خود هستند که این پایبند بودن به معامله و شفاف‌ سازی قیمت کالاها باعث کنار زدن دلالان شده است که این موارد و انجام معاملات سالم از اهداف بورس کالای ایران به‌حساب می‌آیند. 

 

 

برای دریافت کد معاملاتی بورس کالا و خرید خودرو اینجا کلیک کنید