گواهی سپرده کالایی چیست؟

نویسنده :kala trader
انتشار :1402/06/08
زمان مطالعه :4 دقیقه
دسته‌بندی :گواهی سپرده کالایی
گواهی سپرده کالایی چیست؟

گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن به مقدار معینی کالا است که شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به پشتوانه قبض انبار صادره توسط انبارهای مورد تأیید بورس کالا، اقدام به صدور آن مینماید. اما ذکر نکات زیر خالی از لطف نیست:

  • سندی است که در قبال تحویل کالا به انبارهای تحت نظارت بورس کالای ایران صادر شده و مشخصات مربوط به کمیت و کیفیت کالا در آن درج میگردد و امکان عرضه کالا در بورس را فراهم می کند.
  • با مراجعه صاحب کالا به انبارهای تحت نظارت در صورتی که کیفیت کالا مورد تأیید باشد و کالا پذیرش شود، به صورت الکترونیکی((گواهی سپرده کالایی)) صادر می شود که این گواهی در بورس کالای ایران قابل معامله است.
  • دارندگان گواهی سپرده کالایی می توانند با توثیق این اوراق، از شبکه بانکی کشور تسهیلات مالی دریافت نمایند.
  • دارندگان موقعیت تعهدی فروش در بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران، در صورتی که تا سررسید قررارداد اقدام به بستن موقعیت تعهدی خود نکنند، ملزم به تحویل کالا به خریدار می باشند و از گواهی سپرده کالایی استفاده می نمایند.

در ادامه نمایی میبینیم از گواهی سپرده کالایی در سایت بورس و بعضی از انبارهای موجود جهت تحویل کالا. دقت کنیم که تصویر زیر حاوی همه نمادهای موجود در بازار نیست.

برای دریافت کد معاملاتی بازار مالی بورس کالا کلیک کنید

پیشنهاد می شود مطلالب زیر را نیز بخوانید.
  1. بورس کالا چیست؟
  2. نحوه ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت غیر حضوری چگونه است؟
  3. گواهی سپرده کالایی چیست؟
  4. سامانه ایبیگو (EBGO) چیست؟
  5. گواهی سپرده سکه طلا چیست؟
  6. گواهی سپرده نفتی چیست؟
  7. مزایای خرید از بورس کالای ایران و تفاوت بورس کالای خارجی با داخلی؟