صندوق طلا چیست؟

نویسنده :kala trader
انتشار :1402/01/03
زمان مطالعه :12 دقیقه
دسته‌بندی :صندوق کالایی
صندوق طلا چیست؟
صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

ETF یا صندوق سرمایه‌گذاری (به انگلیسی: Exchange Traded Fund)، یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که در بورس قابل معامله می‌باشد. با خرید یک واحد از این صندوق، سرمایه‌گذار مالکیت تعدادی از سهام موجود در آن صندوق را به دست می‌آورد. برخلاف صندوق سرمایه‌گذاری معمولی، قیمت واحد‌های ETF در طول روز توسط بازار تعیین می‌شود و قابل خرید و فروش در بورس است.

ETF ها می‌توانند برای سرمایه‌گذاران، یک راه مقرون به صرفه برای دسترسی به بخشی از بازار سرمایه باشند، به عنوان مثال با خرید یک واحد ETF، سرمایه‌گذار می‌تواند به نحو مستقیم به بخش خاصی از بازار سرمایه، مانند بخش طلا، نفت، بورس یا صنایع بیمه دسترسی داشته باشد.

به علاوه، سرمایه‌گذاری در ETF ها، مزایایی مانند هزینه پایین و تنوع بیشتر در سبد سرمایه‌گذاری را نیز دارد. علاوه بر این، ETF ها امکاناتی مانند امکان خرید و فروش در طول روز، شفافیت در قیمت‌گذاری و اطمینان از لحاظ قانونی را به سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.

به طور کلی، ETF ها به عنوان یکی از ابزارهای محبوب سرمایه‌گذاری، امکان دسترسی به بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران ساده تر، مقرون به صرفه تر و تنوع بیشتری فراهم می‌کنند.

صندوق طلا چیست؟

صندوق طلا یا "ETF"، یک صندوق کالایی قابل معامله است که برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا طراحی شده است. در واقع، صندوق طلا به صورت مستقیم به طلا نمی‌رسد، بلکه ارزش آن با توجه به قیمت طلا در بازار محاسبه می‌شود.

صندوق طلا به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند، بدون اینکه نیاز به خرید و نگهداری طلا به صورت فیزیکی داشته باشند. به این ترتیب، خرید و فروش صندوق طلا به راحتی و با کمترین هزینه ممکن انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند.

علاوه بر این، صندوق طلا به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا به سرمایه‌گذاری در طلا برای کوتاه مدت یا بلند مدت بپردازند و در برابر تغییرات قیمت طلا در بازار محافظت کنند.

صندوق های طلا قابل معامله در بازار سرمایه ایران:

برای مشاهده صندوق های طلا قابل معامله در بازار بورس ایران به وب سایت tsetmc.com مراجعه کنید و در نوار ابزار بالای صفحه با انتخاب ذره بین و تایپ (طلا) تمامی صندوق های قابل معامله در بازار سرمایه برای شما قابل مشاهده می شوند.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا نسبت به خود طلا چیست؟

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا به مزایایی نسبت به خرید و نگهداری طلا به صورت مستقیم دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. دسترسی آسان: در سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، سرمایه‌گذار می‌تواند با خرید سهم صندوق به صورت آنی و با هزینه کم، به بازار طلا دسترسی پیدا کند، در حالی که خرید و نگهداری طلا به صورت مستقیم، نیازمند هزینه‌های بسیار بیشتری مانند هزینه نگهداری، حمل و نقل و نگهداری امن طلا است.
  2. انعطاف پذیری بالا: در صندوق طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی سهام خود را خریداری و فروش کنند و در مقابل، خرید و فروش طلا به صورت مستقیم بسیار پرهزینه و پیچیده است.
  3. مدیریت حرفه‌ای سرمایه: صندوق طلا به دلیل داشتن تیم حرفه‌ای مدیریت دارایی و نظارت بر عملکرد صندوق، سرمایه‌گذاران را از دغدغه‌های مدیریت و نگهداری امن طلا بی نیاز می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد که به مدیریت و سرمایه‌گذاری خود بپردازند.
  4. پرداخت حق بیمه: در صندوق طلا، هزینه‌های بیمه، نگهداری و نظارت بر طلا توسط مدیر صندوق پرداخت می‌شود و سرمایه‌گذاران نیازی به پرداخت هزینه‌های مشابه در خرید و نگهداری طلا به صورت مستقیم ندارند.
  5. دسترسی به تنوع سرمایه‌گذاری: در صندوق طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت آسان به تنوع سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت آسان به تنوع سرمایه‌گذاری دسترسی پیدا کنند، به طوری که صندوق‌های طلا مختلف با سیاست‌های سرمایه‌گذاری متفاوت عرضه می‌شوند، مانند صندوق‌هایی که برای حفظ قیمت طلا بکار می‌روند، صندوق‌هایی که برای افزایش بازده سرمایه‌گذاری طلا بکار می‌روند و صندوق‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که طلا را به عنوان از جمله خام مورد استفاده قرار می‌دهند بکار می‌روند.
  6. هزینه کمتر: هزینه‌های سرمایه‌گذاری در صندوق طلا در مقایسه با خرید و نگهداری طلا به صورت مستقیم بسیار کمتر است، به طوری که هزینه خرید و فروش سهام صندوق به صورت معمول بین ۰/۱۵ تا ۰/۵ درصد از ارزش سرمایه‌گذاری است، در حالی که خرید و نگهداری طلا به صورت مستقیم هزینه‌های بیشتری نیاز دارد.
  7. هزینه بیمه: در سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، صندوق با هزینه خود برای بیمه‌گذاری از احتمال سرقت و آسیب به طلا پشتیبانی می‌کند. در حالی که در سرمایه‌گذاری در طلا فیزیکی، سرمایه‌گذار باید برای بیمه‌گذاری از طلا خود، هزینه‌های بالایی را پرداخت کند.
تفاوت صندوق سرمایه گذاری طلا با گواهی شمش طلا و گواهی سکه طلا:
  1. نحوه معامله: در صندوق طلا، سهام صندوق در بازار سهام خریداری و فروخته می‌شود، در حالی که در گواهی سپرده طلا و گواهی سپرده سکه طلا، مدارک مالی قابل خرید و فروش در بازار سرمایه هستند.
  2. حفاظت و نگهداری: در صندوق طلا، نگهداری و حفاظت از طلا توسط مدیر صندوق انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران نیازی به نگهداری فیزیکی طلا ندارند، در حالی که در گواهی سپرده طلا و گواهی سپرده سکه طلا، سرمایه‌گذاران باید هزینه‌های نگهداری و حفاظت از طلا را بپردازند.
  3. هزینه‌ها: هزینه‌های صندوق طلا شامل هزینه‌های مدیریت، حفاظت و نگهداری و هزینه‌های معاملاتی مربوط به خرید و فروش سهام صندوق است. در گواهی سپرده طلا و گواهی سپرده سکه طلا، هزینه‌های مربوط به نگهداری و حفاظت طلا، در گواهی سپرده طلا و گواهی سپرده سکه طلا، هزینه‌های مربوط به نگهداری و حفاظت طلا به عهده شرکت اعتمادی قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران تنها هزینه‌های معاملاتی را پرداخت می‌کنند.
  4. تملک طلا: در صندوق طلا، سرمایه‌گذاران در واقع سهام صندوق را خریداری می‌کنند و تملک مستقیمی از طلا ندارند، در حالی که در گواهی سپرده طلا و گواهی سپرده سکه طلا، سرمایه‌گذاران به عنوان مالک طلا بهره‌مند می‌شوند و تملک مستقیمی از طلا دارند.
در ادامه چند توصیه برای سرمایه‌گذاران صندوق طلا ذکر می‌شود:
  • مطالعه بازار: قبل از سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، باید با بازار طلا و عوامل مؤثر بر آن آشنایی داشته باشید. مطالعه و بررسی شرایط بازار، می‌تواند به شما کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری خود موفقیت بیشتری داشته باشید.
  • تعیین اهداف: باید هدف سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید به دنبال سرمایه‌گذاری در بلندمدت هستید یا در کوتاه‌مدت؟ هدف شما از سرمایه‌گذاری می‌تواند تصمیمات شما را در مورد سرمایه‌گذاری در صندوق طلا تحت تأثیر قرار دهد.
  • تنوع سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری در تنها یک صندوق طلا می‌تواند خطر بالایی برای سرمایه‌گذار باشد. برای کاهش خطر، بهتر است که در صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید.
  • مدیریت ریسک: مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری، سرمایه‌گذاری در صندوق طلا نیز دارای ریسک‌هایی است. بنابراین، باید ریسک‌های سرمایه‌گذاری را در نظر گرفته و به مدیریت آن‌ها توجه کنید.
  • زمانبندی سرمایه‌گذاری: باید با دقت زمانبندی سرمایه‌گذاری خود را بررسی کنید. با توجه به شرایط بازار و هدف سرمایه‌گذاری خود، باید زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.
در پایان:

سرمایه گذاری در صندوق طلا یکی از روش‌هایی است که برای سرمایه گذارانی که به دنبال ایجاد تنوع در سبد سرمایه خود هستند، پیشنهاد می‌شود. این روش، علاوه بر داشتن مزایایی مانند نفوذپذیری به بازار جهانی طلا و آسانی در معامله، امکان کاهش ریسک و بهره‌وری بالاتر نسبت به سرمایه‌گذاری در خود طلا را نیز فراهم می‌کند. با این حال، مهم است که سرمایه‌گذاران به دقت شرایط و وضعیت صندوق طلا را بررسی کنند و از امکانات و مزایای آن در جهت تحقق اهداف سرمایه‌گذاری خود بهینه استفاده کنند.

پیشنهاد می شود مطلالب زیر را نیز بخوانید.
  1. بورس کالا چیست؟
  2. گواهی سپرده کالایی چیست؟
  3. صندوق کالایی چیست؟
  4. گواهی سپرده شمش طلا چیست؟
  5. گواهی سپرده سکه طلا چیست؟
  6. مزایای خرید از بورس کالای ایران و تفاوت بورس کالای خارجی با داخلی؟