گواهی سپرده سکه طلا

نویسنده :kala trader
انتشار :1401/12/20
زمان مطالعه :16 دقیقه
دسته‌بندی :گواهی سپرده کالایی
گواهی سپرده سکه طلا
گواهی سپرده کالایی چیست؟

به طور کلی، گواهی سپرده کالا به معنای یک اوراق بهادار است که نشان دهنده مالکیت یک مقدار خاص از کالایی مانند طلا، نقره، نفت، گندم و ... است. در واقع، با صدور گواهی سپرده، کالای فیزیکی قابل خرید و فروش در بازار مالی به یک اوراق بهادار تبدیل می‌شود که با استفاده از آن می‌توان به صورت الکترونیکی، خرید و فروش کالا را انجام داد.هدف اصلی گواهی سپرده کالا، فراهم کردن امکان خرید و فروش کالا بدون نیاز به حمل و نگهداری آن‌ها می‌باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از بازار گواهی سپرده کالایی کلیک کنید.

گواهی سپرده سکه طلا چیست؟

گواهی سپرده سکه طلا، مانند گواهی سپرده طلا، به مدارکی گفته می‌شود که نشان دهنده مالکیت شما بر سکه‌های طلا است که در خزانه بانک ذخیره شده است. در واقع، با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، شما مالک سکه‌های طلا هستید اما سکه‌ها در واقع در بانک نگهداری می‌شوند.

در ایران، برخی بانک‌های ذخیره سازی طلا، گواهی سپرده سکه طلا را نیز ارائه می‌دهند. برای دریافت گواهی سپرده سکه طلا، شما می‌توانید به این بانک‌ها مراجعه کنید سکه‌های طلا را خریداری کرده و پس از آن گواهی سپرده سکه طلا را دریافت کنید.
همانند گواهی سپرده طلا، گواهی سپرده سکه طلا نیز قابلیت معامله در بورس را دارد و با داشتن آن، می‌توانید به راحتی سکه‌های طلا را خرید و فروش کنید و سود کسب کنید.

بعضی از مزایای داشتن گواهی سپرده سکه طلا عبارتند از:
  1. مالکیت فیزیکی: با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، شما مالک فیزیکی سکه‌های طلا هستید. این به شما امکان می‌دهد که به راحتی از ارزش این سکه‌ها بهره‌مند شوید.
  2. امنیت: سکه‌های طلا قابل سرقت و از دست دادن هستند. با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، می‌توانید سکه‌های خود را در یک محیط امن و پایدار نگهداری کنید.
  3. معامله آسان: با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، می‌توانید به راحتی سکه‌های خود را خرید و فروش کنید. همچنین، معاملات در بورس قابلیت انجام دادن دارد و می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد برای شما عمل کند.
  4. بدون نیاز به فضای ذخیره‌سازی: با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، شما نیازی به فضای اضافی برای نگهداری سکه‌های طلا ندارید، زیرا سکه‌ها در بانک یا شرکت معدن‌کاری ذخیره شده‌اند.
  5. انعطاف‌پذیری: با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، می‌توانید به راحتی از آن به عنوان تضمین برای وام یا اعتبارات بانکی استفاده کنید.
  6. هزینه‌های کم: هزینه‌هایی که با خرید سکه‌های طلا فیزیکی مرتبط هستند مانند هزینه‌های نگهداری، بیمه و حمل و نقل، با داشتن گواهی سپرده سکه طلا به شدت کاهش می‌یابند.
  7. شفافیت: با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، می‌توانید به راحتی اطلاعاتی مانند تاریخچه خرید و فروش، قیمت و ارزش سکه و تغییرات بازار را دسترسی داشته باشید.
  8. دسترسی به بازار جهانی: با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، می‌توانید به راحتی به بازار جهانی طلا دسترسی داشته باشید و به عنوان سرمایه‌گذاری برای خود اقدام کنید.
  9. بدون محدودیت‌های مکانی: با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، شما نیازی به حضور در محل فیزیکی برای خرید و فروش سکه ندارید و می‌توانید از هر مکانی از دنیا اقدام به خرید و فروش کنید.
  10. مالیات: با داشتن گواهی سپرده سکه طلا، شما نیازی به پرداخت مالیات اضافی برای سکه‌های خریداری شده ندارید، زیرا این خدمات در بسیاری از موارد معاف از مالیات هستند.

جهت مشاوره برای خرید گواهی سپرده سکه با شماره زیر تماس حاصل فرمایید

سید کامبیز حسینی (09121755644)

مزایای گواهی سپرده سکه طلا نسبت به صندوق اجاره ای (امانات) چیست؟

ریسک استفاده از صندوق اجاره ای یا صندوق امانات نسبت به گواهی سپرده سکه طلا به دو دلیل عدم بیمه‌پذیری محتویات صندوق و نیز قابلیت معامله آسان‌تر و بدون نیاز به نگهداری فیزیکی دارایی است. در نتیجه، اگر هدف از سرمایه‌گذاری در طلا، حفظ ارزش و بهره‌وری از سرمایه باشد، گواهی سپرده سکه طلا به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب و کم ریسک برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه خرید و فروش سکه از بورس کالا:

مراحل خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا به دو حالت تقسیم می شود. 

  • حالت اول: شخص سرمایه گذار سکه طلا را به صورت فیزیکی دارد و قصد دارد آن را به گواهی سپرده کالایی سکه طلا تبدیل کند. در این صورت باید به بورس کالا مراجعه کرده و با تکمیل فرم های مربوطه و پرداخت هزینه های مربوطه، گواهی سپرده خود را دریافت کند.
  • حالت دوم: شخص هیچ سکه ای ندارد اما قصد خرید و فروش گواهی های سپرده ای سکه طلا را دارد. در این صورت نیازی به مراجعه به انبارهای نگهداری سکه نیست و تنها کافیست کد معاملاتی را داشته باشد. با این کد می تواند به بورس کالا مراجعه کرده و گواهی سپرده خود را خریداری کند.
مشخصات سکه‌های تحویلی به خزانه‌های نگهداری سکه به شرح زیر است:
  • نوع سکه: تمام بهار آزادی
  • عیار: 22 (درصد خلوص 900 از 1000)
  • وزن: 8.133 گرم
  • هزینه‌های معاملاتی گواهی سکه شامل موارد زیر است:
  • هزینه کارشناسی: به ازای هر سکه مبلغ ۲۰۰۰۰ ریال
  • هزینه انبارداری: به ازای هر روز برای هر سکه ۷۰۰ ریال
  • کارمزد معاملات: ۰/۰۰۱۲۵ معادل ۰/۱۲۵% ارزش معامله

در معاملات سکه، هیچ‌گونه مالیاتی برای معامله در نظر گرفته نشده است.

نحوه خرید گواهی سپرده سکه طلا:

برای خرید سکه به صورت آنلاین، می‌توانید  با داشتن کد بورسی و کد معاملاتی، به سادگی گواهی سپرده سکه طلا خریداری کنید. مراحل خرید به شرح زیر است:

  1. ابتدا می بایست در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت نام نموده و در ادامه اقدام به احراز هویت غیر حضوری نمایید.
  2.  سپس در یکی از کارگزاری های فعال در بازار سرمایه ثبت نام غیر حضوری کرده تا امکان دسترسی به معاملات آنلاین برای شما ارسال شود و یا میتوانید با مراجعه حضوری به همین کارگزاری ها سفارش خود را به کارگزار ارائه دهید.
  3. با استفاده از کد بورسی و کد معاملاتی خود وارد حساب کاربری خود شوید. 
  4. در بخش "خرید گواهی سپرده"، گزینه "گواهی سپرده سکه طلا" را انتخاب کنید. 
  5. در این بخش، نماد گواهی سپرده سکه طلا را جستجو کرده و به مقدار و مبلغ مورد نظر خود سفارش خرید دهید. 
  6. پس از ثبت سفارش، مبلغ خرید شده به صورت خودکار از حساب شما کسر می‌شود و گواهی سپرده سکه طلا به حساب شما منتقل می‌شود.

لطفاً توجه داشته باشید که برای خرید گواهی سپرده سکه طلا، باید حداقل مبلغی را در حساب خود داشته باشید که به عنوان سپرده اولیه در نظر گرفته شده است.

محل یا انبار نگهداری سکه ها کجاست:

سکه‌های خریداری شده توسط گواهی سپرده طلا در انبار بورس کالا نگهداری می‌شوند. مکان انبار بورس کالا بسته به بانکی که گواهی سپرده خریداری شده است، متفاوت است. در حال حاضر، امکان خرید گواهی سپرده طلا از بانک‌های صادرات، رفاه، آینده، ملت و سامان وجود دارد. با استفاده از این ابزار نوین مالی، شما می‌توانید برای آرامش خاطر، سکه‌های طلای خود را به یکی از انبارهای ذکر شده واگذار کرده و گواهی آن را دریافت کنید، یا گواهی سپرده خود را به سکه طلای فیزیکی تبدیل کنید. لیست انبارهای سکه از سایت بورس کالای ایران قابل مشاهده است.

نحوه دسترسی به اطلاعات معاملاتی گواهی سپرده سکه:

برای دسترسی به اطلاعات معاملاتی گواهی سپرده سکه، می‌توانید به سایت tsetmc.com مراجعه کنید و در بخش جستجو، عبارت "سکه" را وارد کنید تا لیست سکه‌های قابل معامله در بورس کالا نمایش داده شود. همچنین، می‌توانید از سایت بورس کالای ایران نیز با مراجعه به قسمت نمای بازار و کلیک بر روی بخش مربوط به گواهی سپرده سکه طلا، به اطلاعات معاملاتی این گواهی دسترسی پیدا کنید.

کلام پایانی:

امیدوارم این مطالب به شما کمک کرده باشد تا بهتر درک کنید چگونه می‌توانید با خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا، به سود قابل توجهی دست یابید. با دانش و تجربه‌ی بهتر، می‌توانید بهترین تصمیمات را در خرید و فروش این محصولات ارزشمند بگیرید. به امید موفقیت‌های بیشتر برای شما.

سوالات متداول:

  1. بورس کالا چیست؟
  2. نحوه ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت غیر حضوری چگونه است؟
  3. گواهی سپرده کالایی چیست؟
  4. صندوق کالایی چیست؟
  5. سامانه ایبیگو (EBGO) چیست؟
  6. بازار مشتقه چیست؟
  7. مزایای خرید از بورس کالای ایران و تفاوت بورس کالای خارجی با داخلی؟