گواهی سپرده سیمان

نویسنده :kala trader
انتشار :1401/11/29
زمان مطالعه :6 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
گواهی سپرده سیمان
منظور از گواهی سپرده کالایی چیست؟

گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق ‌بهادار و تسویه وجوه به پشتوانه قبض انبار صادره توسط انبارهای مورد تأیید بورس کالا، اقدام به صدور آن می‌کند. لازمه صدور گواهی سپرده کالایی پذیرش انبار مورد تایید بورس کالا است و کالا باید در انبار ذخیره شده باشد.

جهت آشنایی بیشتر با گواهی سپرده کالایی کلیک کنید

هدف از راه اندازی بازار گواهی سپرده کالایی سیمان چیست؟

بازار گواهی سپرده سیمان با هدف رفع کاستی‌های بازار فیزیکی و افزایش سهولت معاملات سیمان ایجاد شد. با راه اندازی معاملات فیزیکی سیمان، این بازار با مشکلاتی زیادی از قبیل تعداد زیاد درخواست برای صدور کد کالا، تعداد زیاد سفارشات خرید، امکان اختلال در کشف نرخ به دلیل تعداد زیاد سفارشات خرید (مشتریان خرد) و ناتوانی بورس کالا و کارگزاری‌ها در پاسخگویی به این حجم از مشتریان مواجه شد. برای رفع این مشکل بورس تصمیم به راه اندازی معاملات سیمان در قالب گواهی سپرده کالایی گرفت.

مزایای استفاده از گواهی سپرده کالایی سیمان چیست؟
  • تسهیل شرایط خرده فروشی کالا
  • امکان خرید آنلاین گواهی سپرده سیمان بدون مراجعه یا ارائه سفارش به کارگزار
  • تفکیک مشتریان خرد از مشتریان عمده در بازار فیزیکی و بهبود فرآیند کشف نرخ
  • انجام معاملات به صورت قطعی با تسویه نقدی وجه معامله در کوتاه‌ترین زمان ممکن
انواع گواهی سپرده کالایی
  1. گواهی سپرده پیوسته: این نوع معاملات مانند معامله گواهی سپرده زعفران یا زیره  از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۳ بعد از ظهر به صورت پیوسته صورت می‌گیرد و خریدار امکان فروش این اوراق را از طریق سامانه آنلاین دارد. البته این امکان تا زمان سررسید این نوع گواهی وجود دارد و در صورتی که خریدار تمایل داشته باشد، می‌تواند کالای خود را تحویل بگیرد.
  2. گواهی سپرده ناپیوسته: این نوع معاملات به صورت حراج تک قیمتی انجام می‌شود و راس ساعت مشخص شده اتمام می‌یابد. این نوع گواهی‌ها دارای معاملات ثانویه نیستند و پس از معامله خریدار موظف است تا قبل از انقضای اعتبار گواهی سپرده، کالای خود را تحویل بگیرد.
نحوه معاملات گواهی سپرده کالایی سیمان

معاملات گواهی سپرده سیمان از نوع گواهی سپرده ناپیوسته است و به صورت حراج تک قیمتی انجام می‌شود. در حراج تک قیمتی، کل سفارشات خرید متقاضیان جمع‌آوری می‌شود و براساس قیمت‌های ارائه شده، قیمت روز معاملات کشف می‌شود. در این روش کل معاملات به صورت یکجا و براساس قیمت کشف شده صورت می‌گیرد.

نکات مهم در رابطه با معاملات گواهی سپرده کالایی سیمان
  • در حراج تک قیمتی، خریدار تنها مجاز به خرید گواهی سپرده سیمان است و امکان فروش این گواهی به شخص دیگر وجود ندارد؛ بنابراین در صورتی‌که این گواهی را خریده باشید، باید حتما در مهلت مقرر که در اطلاعیه گشایش نماد گواهی سپرده تعیین شده است، سیمان خود از انبار بورس کالا تحویل بگیرید.
  • برای خرید سیمان از بورس کالا از طریق گواهی سپرده سیمان باید کد بورس اوراق بهادار داشته باشید ( نیازی به دریافت کد بورس کالا نیست).
  • برای خرید مشتریان باید در دقایق اول دوره پیش گشایش سفارش خود را از طریق سیستم ثبت سفارش آنلاین ثبت کنند.
  • اولویت تخصیص ابتدا قیمت بالاتر است و در صورت برابری قیمت ها، اولویت زمانی در نظر گرفته می‌شود.
  • خریدار باید به اندازه ارزش قرارداد به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده در حساب آنلاین خود موجودی داشته باشد.
  • برای تحویل سیمان از طریق خرید گواهی سپرده سیمان مشتریان باید اطلاعات خود را به کارگزار ارسال کنند .
چگونه می‌توان سیمان‌‌ را از انبار دریافت کرد؟

بعد از تکمیل خرید، مشتری باید اطلاعات نماینده حمل یا شرکتی که قرار است این بار را حمل کند و همچنین آدرسی که بار قرار است به آن جا حمل شود به کارگزار خریدار اعلام کند. سپس کارگزار خریدار این اطلاعات را به کارگزار فروشنده منتقل می‌کند. کارگزار فروشنده نیز اطلاعات مورد نظر را به شرکت فروشنده اطلاع‌رسانی می‌کند.

سوالات متداول:

  1. بورس کالا چیست؟
  2. نحوه خرید خودرو در بورس کالا چگونه است؟
  3. حساب وکالتی چیست؟
  4. نحوه ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت چگونه است؟
  5. گواهی سپرده کالایی چیست؟
  6. نحوه خرید سیمان از بورس کالا چگونه است؟