انواع حساب وکالتی برای خرید خودرو

نویسنده :kala trader
انتشار :1402/04/15
زمان مطالعه :3 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
انواع حساب وکالتی برای خرید خودرو

احتمالا اگر به دنبال خرید خودرو باشید کلمه حساب وکالتی را این روزها زیاد شنیده اید. در ادامه میخواهیم به بررسی انواع حساب وکالتی برای خرید خودرو از طریق درگاه یکپارچه، وب سایت شرکت های عرضه کننده خودرو و بورس کالا بپردازیم.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح فروش یکپارچه خودرو را با هدف حذف قرعه‌کشی و ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای خودروها راه‌اندازی کرده است. این طرح به شهروندان امکان خرید خودرو با قیمت کارخانه را بدون نیاز به قرعه‌کشی می‌دهد. برای شرکت در این طرح، متقاضیان باید حساب وکالتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو داشته باشند. حساب وکالتی، به عنوان اطلاعات هویتی و حساب بانکی، در این سامانه ثبت می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تنها افراد مجاز از این طرح بهره‌مند شوند و تخصیص ماشین‌ها به صورت عادلانه انجام شود.

برای ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه، شما نیاز دارید حساب وکالتی ایجاد کنید. 

حساب وکالتی خودرو چیست؟

حساب وکالتی، یک نوع حساب بانکی است که به شرکت، مجموعه یا فرد دیگر اجازه می‌دهد بدون نیاز به تایید مالک اصلی، پول از آن برداشت کند. 

نحوه وکالتی کردن حساب در سامانه یکپارچه

این فرایند تماما آنلاین انجام میشود. برای ایجاد این حساب، به سایت یا پلتفرم اینترنتی بانک مراجعه کنید و پس از تایید شماره حساب و تلفن همراه، حساب وکالتی به سامانه یکپارچه معاملات خودرو معرفی می‌شود. در این فرآیند، حتماً "سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان" را به عنوان سازمان دارای وکالت معرفی کنید. این انتخاب برای ثبت‌نام در طرح‌های شرکت‌های خودروسازی ضروری است و انتخاب گزینه‌های ایرانخودرو و سایپا مناسب سامانه یکپارچه نیست.

اسامی بانک‌های حساب وکالتی سامانه یکپارچه

آینده

ملی

صنعت و معدن

پست بانک

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری نور

اقتصاد نوین

سپه

تجارت

ایران زمین

پارسیان

کشاورزی

پاسارگاد

مسکن

شهر

توسعه تعاون

مهر ایران

رفاه

گردشگری

رسالت

دی

ملت

صادرات

سینا

کارآفرین

نحوه افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو :

برای ثبت نام در طرح‌های پیش فروش و فروش فوری مستقیم ایران خودرو، افتتاح حساب وکالتی الزامی است. متقاضیان با داشتن شرایط عمومی ثبت‌نام، باید به وب سایت بانک‌های عامل معرفی شده مراجعه کنند. پس از وکالتی کردن حساب در این بانک‌ها، باید به صورت حضوری به شعبه آن‌ بانک ها مراجعه نمایند.

در زیر سامانه و سایت هر یک از این بانک‌های عامل ذکر شده است:

سامانه https://car.farava.ir ( برای بانک تجارت)

سامانه https://firoozeh.bmi.ir/signin ( برای بانک ملی)

سامانه https://bastam.bankmellat.ir/bastam/start (برای بانک ملت)

سامانه https://sep.bsi.ir/Sign/ (برای بانک صادرات)

و سامانه https://ebanksepah.ir/ (لاگین در سایت بانکداری اینترنتی بانک سپه برای بانک سپه)

پس از اتمام مراحل وکالتی حساب در بانک‌های معرفی شده و انجام استعلام موجودی حساب توسط شرکت ایران خودرو، اطلاعات متقاضی در مدت زمان 2 الی 3 روز کاری به شرکت ایران خودرو ارسال می‌شود تا مجاز به ثبت‌نام شود.

وکالتی کردن حساب برای سایپا چطور انجام میشود؟

برای ثبت نام در طرح‌های پیش فروش و فروش فوری مستقیم سایپا، افتتاح حساب وکالتی الزامی است. متقاضیان با داشتن شرایط عمومی ثبت‌نام، باید به وب سایت بانک‌های عامل معرفی شده مراجعه کنند. پس از وکالتی کردن حساب در این بانک‌ها، باید به صورت حضوری به شعبه آن‌ بانک ها نمایند.

لیست برخی از بانک های عامل جهت افتتاح حساب وکالتی سایپا:
  • آدرس سایت https://car.farava.ir جهت افتتاح حساب وکالتی سایپا در بانک تجارت
  • آدرس سایت firoozeh.bmi.ir/signin جهت افتتاح حساب وکالتی سایپا در بانک ملی
  • آدرس سایت bastam.bankmellat.ir جهت افتتاح حساب وکالتی سایپا در بانک ملت
  • آدرس سایت /sep.bsi.ir/Sign جهت افتتاح حساب وکالتی سایپا در بانک صادرات
  • آدرس سایت modern.enbank.ir/netway/index جهت افتتاح حساب وکالتی سایپا در بانک اقتصاد نوین
  • آدرس سایت mehvar.rb24.ir/saipa جهت افتتاح حساب وکالتی سایپا در بانک رفاه

به اطلاع میرساند لیست بانک های عامل و شرایط ثبت نام با توجه به آخرین وضعیت اعلامی استعلام شده در روز تدوین مقاله می باشد و امکان دارد شرایط حاضر در آینده تغییر کند.

وکالتی کردن حساب برای خرید خودرو در بورس کالا:

برای افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا، مراحل زیر را انجام دهید:
  • دریافت معرفی نامه: ابتدا باید از کارگزاری یا بانک معتبری که خدمات بورس کالا را ارائه می‌دهد، معرفی نامه درخواست کنید.( فرم ها در زیر آورده شده است ) معرفی نامه شامل اطلاعات شما و درخواست برای افتتاح حساب وکالتی است.
  • مراجعه به شعبه بانک: پس از دریافت معرفی نامه، باید به شعبه بانک مورد نظر برید که خدمات حساب وکالتی را ارائه می‌دهد. در این شعبه، می‌توانید درخواست افتتاح حساب وکالتی را ارائه کنید.
  • تأیید و افتتاح حساب: پس از تکمیل مشخصات، بانک معتبری که حساب وکالتی را ارائه می‌دهد، مشخصات شما را بررسی کرده و در صورت تأیید، حساب وکالتی را برای شما افتتاح خواهد کرد. می‌توانید این مشخصات را از طریق سامانه ایبیگو وارد کنید یا اطلاعات حساب خود را به کارگزاری اعلام کنید.

توجه داشته باشید که احتیاج به افتتاح حساب نیست و میتوانید حساب خود را که از قبل داشتید وکالتی کنید.
در ادامه مثالی خواهیم زد:
شما برای خرید هر محصولی در بورس کالا یک پیش شرط برای شرکت در معامله دارید، به طور ساده بگویم قبل از اینکه بخواهید برای خرید محصولی اقدام کنید باید یک مبلغی در حساب شما باشد این مبلغ معمولا یک درصد مشخصی از قیمت پایه عرضه میباشد، برای مثال خودروی پژو 207 که قرار است روز یکشنبه 11 دی ماه بر روی تابلوی معاملات بورس کالا برود را با هم بررسی میکنیم.

تصویر بالا اطلاعیه عرضه خودرو پژو 207 در سایت رسمی بورس کالا میباشد. طبق این اطلاعیه قیمت پایه عرضه این محصول مبلغ 185.500.000 تومان است، به این معنی که درصد پیش پرداخت برای ثبت سفارش 100% است یعنی شما برای شرکت در این معامله باید کل قیمت پایه را در حساب خود داشته باشید.
خب اگر شما در این معامله شرکت کنید و معامله انجام بشود کارگزاری باید این مبلغ را از حساب شما کسر کند پس کارگزاری نیاز به دسترسی به حساب شما دارد که در صورتیکه معامله ای انجام دادید بتواند به صورت آنی مبلغ پیش پرداخت معامله را از حساب شما به حساب عرضه کننده واریز کند.
حساب وکالتی اینجا اهمیت پیدا میکند در واقع شما با افتتاح حساب وکالتی به کارگزاری خود وکالت میدهید که در صورت انجام معامله مبلغ پیش پرداخت معامله را از حساب شما کسر کند.
روند کاری بورس کالا به این شکل است که شما تا پایان ساعت کاری روز قبل از معامله فرصت دارید تا مبلغ پیش پرداخت شرکت در معامله را در حساب خود تامین کنید و با کارگزار خود تماس بگیرید و برای شرکت در معامله به کارگزار اطلاع دهید، کارگزار عدد پیش پرداخت شرکت در معامله را در حساب شما بلوکه میکند تا بتوانید در معامله شرکت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا اینجا کلیک کنید

 

سوالات متداول:

  1. نحوه خرید خودرو در بورس کالا چگونه است؟