کد نقش چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

نویسنده :kala trader
انتشار :1402/05/29
زمان مطالعه :7 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
کد نقش چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟
سامانه جامع تجارت و کد نقش چیست؟

همانطور که میدانید امروزه برای معامله در بورس کالای ایران تمام تولید کنندگان و خریداران محصولات ملزم به ثبت نام در سامانه جامع تجارت و همچنین ثبت اطلاعات معاملاتی خود می باشند؛ که در ادامه به توضیح کامل این موضوع می پردازیم.

با استفاده از سامانه جامع تجارت ایران، فعالیت‌های تجارت داخلی به صورت جامع رصد می‌شود و بازرسان قادر به بررسی و نظارت بر فعالیت‌های تجاری در زنجیره تجارت می‌شوند. این سامانه به منظور کاهش قاچاق کالا و ارز و افزایش شفافیت در بازار تجارت داخلی تشکیل شده است.

الزام دریافت کد نقش برای معامله در بورس کالای ایران

مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران، در نامه‌ای با شماره ۴۰۰/۳۰۰/۱۱۵۴۸ و تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۰۹ به مدیران شرکت‌های کارگزاری اطلاع داده است که تمامی تاجرین در بورس کالا، برای انجام معامله کالاهای مشمول کد نقش موظف به دریافت کد نقش و ثبت اطلاعات معاملات در سامانه جامع تجارت هستند.

ثبت اطلاعات معاملاتی:

به منظور خرید محصولات از تولیدکنندگان یا فروشندگان، خریداران موظفند پس از خرید، وارد سامانه جامع تجارت شده و فاکتورهای خود را تایید یا رد کنند. در صورتی که فاکتورهای خرید در زمان مقرر در سامانه جامع تجارت تایید نشوند، هنگام ثبت سفارش محصول در سامانه‌های معاملاتی بورس، پیغام "عدم تایید بابت فاکتور‌های خرید توسط خریدار" اعلام می‌گردد. این خطا باعث عدم اجازه خرید برای مشتری در سامانه‌های معاملاتی بورس خواهد شد. بنابراین، به منظور ادامه فعالیت در سامانه‌های معاملاتی بورس و دستیابی به امکان خرید محصولات، لازم است که خریداران فاکتورهای خود را در سامانه جامع تجارت تأیید نمایند. در غیر این صورت، امکان خرید برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

کد نقش چیست؟

کد نقش در واقع یک کد شناسایی است که به تمام واحدهای اقتصادی که در زنجیره تجارت فعالیت می‌کنند، اختصاص داده می‌شود. این کد، نشانگر قانونی بودن فعالیت تجارت داخلی است و برای ثبت اطلاعات و فعالیت‌های تجاری در سامانه جامع تجارت ایران استفاده می‌شود. کد نقش در واقع مانند کد بورسی است که همه تولیدکنندگان و خریداران محصولات (تجّار) برای فعالیت در سامانه جامع تجارت به آن وابسته هستند.

با استفاده از کد نقش، تجّار می‌توانند فعالیت‌های خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کرده و رصد شوند. با توجه به ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستورالعمل رصد کالا در زنجیره تجاری کشور، تمام واحدهای اقتصادی که کالا عرضه یا خرید می‌کنند، از جمله شرکت‌های پخش بخش دولتی، عمومی و خصوصی، باید اطلاعات خود را در سامانه‌های تجارت و انبار ثبت نمایند.

نحوه ثبت نام در سامانه جامع تجارت و دریافت کد نقش:

1- برای دریافت کد نقش تجاری، متقاضیان می‌توانند به وبسایت سامانه www.ntsw.ir مراجعه کرده و اقدامات لازم برای ثبت کد نقش خود و دریافت آن را انجام دهند.

سپس از بخش "ثبت‌نام"، گزینه "ثبت‌نام کاربران ایرانی" را انتخاب نمایید.

2- در این برگه، تمامی اطلاعات مورد نیاز را کامل کنید و پس از ذخیره اطلاعات، به مرحله بعدی پیش بروید.
3- برای تایید و اعتبارسنجی شماره تماس خود در این صفحه، که دو روش مختلف برای این کار وجود دارد وارد کنید :
  • روش اول : شما می‌توانید با وارد کردن شماره تلفن همراه خود ، و پس از دریافت کد تایید، آن را در قسمت مربوطه وارد کنید تا شماره تلفن همراه شما اعتبار سنجی شود.
  • روش دوم : شما می‌توانید با شماره‌گیری کد  ussd که به شما نمایش داده میشود در تلفن همراه خود، یک کد تایید دریافت کنید. سپس این کد را در کادر مربوطه در سامانه وارد نموده و به مرحله بعدی بروید.
4- بر روی گزینه «عملیات پایه» کلیک کنید و سپس گزینه «بارگذاری صلاحیت‌ها» را انتخاب نمایید.
5- گزینه «فعالیت‌های تجاری جدید» را انتخاب کنید.
6- در بخش معرفی نقش تاجر داخلی، اطلاعاتی همچون حوزه فعالیت ٬ نوع فعالیت و کد پستی و ... را وارد کنید و سپس با کلیک بر روی گزینه «افزودن مجوزهای فعالیتی» و «ثبت اطلاعات» ، به مرحله بعدی منتقل شوید.
7- بعد از انتخاب گزینه ثبت درخواست ، درخواست شما برای دریافت کد نقش ثبت خواهد شد و تا 24 ساعت آینده ، این درخواست بررسی خواهد شد و در صورت تایید، کد نقش مخصوص شما قابل مشاهده در بخش بارگذاری صلاحیت ها خواهد بود.
نکات مهم :
  • شماره تلفن باید متعلق به کدملی درخواست کننده باشد.
  • کدپستی و شماره تلفن ثابت درخواستی برای دریافت کد نقش، باید با کدپستی و شماره تلفن ثابت مجوز صنفی یکسان باشد.

جهت مشاوره برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید

سپهر حبیب ( 09939340965 )

برای ثبت اطلاعات معاملاتی، شما ملزم به ثبت نام در سامانه جامع انبار ها به آدرس www.nwms.ir می باشید.

جهت آموزش و نحوه ثبت نام در سامانه جامع انبار ها اینجا کلیک کنید

سوالات متداول:

  1. نحوه ثبت نام در سامانه بهین یاب به چه صورت است؟
  2. نحوه ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت چگونه است؟
  3. حساب وکالتی چیست؟
  4. نحوه دریافت کد معاملاتی کالا چگونه است؟ (کد معاملاتی بازار فیزیکی و مشتقه)