نحوه دریافت کد معاملاتی کالا (کد معاملاتی بازار فیزیکی و مشتقه)

نویسنده :kala trader
انتشار :1401/10/27
زمان مطالعه :8 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
نحوه دریافت کد معاملاتی کالا (کد معاملاتی بازار فیزیکی و مشتقه)

برای خرید از بورس کالا فرد متقاضی باید در یک کارگزاری که گواهینامه انجام معامله در بورس کالا را دارد ثبت نام کرده و اقدام به دریافت کد معاملاتی نماید.

معالات در بازار بورس کالا را میتوان به طور کلی به 4 دسته زیر تقسیم بندی کرد:
  1. بازار فیزیکی: در این بازار محصولات متنوعی مانند محصولات پتروشیمی، محصولات کشاورزی، محصولات معدنی و فرآورده های نفتی معامله می شود.
  2. بازار مشتقه: در این بازار از قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله استفاده می شود.
  3. بازار فرعی: این بازار برای معامله کالاهایی است که شرایط فروش در بازار فیزیکی را ندارند.
  4. بازار مالی: در این بازار اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی معامله می شوند.

نحوه صدور کدهای معاملاتی در بورس کالای ایران

انواع کدهای معاملاتی:
  1. کد معاملاتی عام‏: کد معاملاتی است که جهت خرید و فروش کالا یا گروه کالایی خاص ایجاد نشده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیتی اعلامی جهت خرید کالا یا گروه کالایی خاص در بورس اقدام به خرید کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس نماید.
  2. کد معاملاتی خاص گروه کالا: کد معاملاتی است که جهت خرید و فروش یک گروه کالای خاص ایجاد شده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیت اعلامی جهت خرید یک کالای خاص از کلیه کالاهای پذیرفته شده آن گروه کالایی نیز خرید نماید.
  3. کد معاملاتی خاص کالا: کد معاملاتی است که جهت خرید یکی یا چند کالای خاص ایجاد شده و دارنده آن مجاز است کالا یا کالاهای خاص را خرید نماید.
نحوه صدور انواع کدهای معاملاتی

کد معاملاتی عام توسط مسول پذیرش کارگزاری ها و کد معاملاتی خاص گروه کالا توسط کمیته بورس صادر می‏شود.

نکته: باید توجه داشت که برای معامله در بازار فیزیکی، فرعی، و مالی نیاز به دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا و برای انجام معامله در بازار مشتقه نیاز به دریافت کد معاملاتی بازار های مالی بورس کالا می باشد که در ادامه به توضیح کامل نحوه دریافت کد معاملاتی بورس کالا و مشتقه برای دو گروه از مشتریان حقیقی و حقوقی می پردازیم.

برای دریافت کد معاملاتی بورس کالا شروع کنید

نحوه دریافت کد معاملاتی در بورس کالا برای مشتریان حقیقی:

در حال حاضر دریافت کد معاملاتی در بورس کالا در دومرحله حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. در ادامه جزئیات دقیق روش ثبت‌نام به صورت غیر حضوری و دریافت کد معاملاتی از بورس کالا را توضیح می‌دهیم.

1- ثبت نام در سجام و احراز هویت

برای دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا و بازار های مالی بورس کالا ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و اقدام به احراز هویت نمود.

برای آموزش نحوه ثبت نام در سامانه سجام و انجام احراز هویت اینجا کلیک کنید

2- مراجعه به وب‌سایت ebgo

پس از احراز هویت خود در سامانه سجام به سایت ebgo مراجعه کنید. سپس بر روی گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» کلیک نمایید.

۳. تکمیل اطلاعات فردی در سایت Ebgo

پس از وارد کردن کد تایید به صفحه‌ مشخصات فردی انتقال داده می‌شوید. در این صفحه لازم است اطلاعات فردی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که برخی از اطلاعات شما از سامانه سجام دریافت شده‌اند و در سامانه ایبیگو قابل تغییر نیستند و برای اعمال تغییرات در اطلاعات خود،  نیاز است که از طریق سامانه سجام اقدام کنید. 

سپس اطلاعات محل سکونت خود را وارد کنید.

اطلاعات شغلی خود را تکمیل کنید و بر روی گزینه «ادامه» کلیک کنید. دقت کنید که در بخش نوع فعالیت، اگر فعالیت مورد نظر شما در لیست فعالیت‌ها وجود نداشت، گزینه «سایر» را انتخاب نمایید.

در ادامه اطلاعات مالی خود را تکمیل کنید.


در این مرحله اطلاعات حساب بانکی ثبت شده شما در سامانه سجام نمایش داده می‌شود.

 بارگذاری تصویر نمونه امضا

در مرحله بعدی باید تصویر نمونه امضای خود را در چارچوب مشخص شده ارسال کنید و بر روی گزینه «ادامه» کلیک نمایید. توجه داشته باشید که ارسال تصویر امضا الزامی و ارسال سایر مدارک، اختیاری است.

توجه داشته باشید که باید در یک صفحه سفید بدون خط امضا کنید و یک عکس به صورت افقی و واضح بگیرید و ارسال کنید.


در این مرحله باید مشخص کنید که قصد دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی یا مالی بورس کالا را دارید. می‌توانید هر دو گزینه را نیز انتخاب کنید. در نهایت گزینه «قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی» را انتخاب کنید. پس از انتخاب این گزینه، فرآیند صدور کد معاملاتی شما آغاز می‌گردد.

4- اعلام حساب وکالتی و در اختیار

دریافت کد معاملاتی عام برای مشتریان حقوقی:

سوالات متداول:

  1. بورس کالا چیست؟
  2. نحوه خرید خودرو در بورس کالا چگونه است؟
  3. حساب وکالتی چیست؟
  4. نحوه ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت چگونه است؟
  5. گواهی سپرده کالایی چیست؟