بورس کالا و زعفران: بازار فیزیکی

نویسنده :kala trader
انتشار :1403/03/06
زمان مطالعه :6 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
بورس کالا و زعفران: بازار فیزیکی

راهنمای خرید زعفران از بازار فیزیکی بورس کالا

بازار فیزیکی زعفران در بورس کالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای خرید و فروش این طلای سرخ، فرصت‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران و تجار فراهم کرده است. با توجه به اهمیت زعفران به‌عنوان یکی از ارزشمندترین محصولات صادراتی ایران، استفاده از بورس کالا برای معاملات این محصول، به دلیل شفافیت و امنیت بالای آن، روز به روز در حال گسترش است. در این مقاله، به بررسی نحوه خرید زعفران از بازار فیزیکی بورس کالا، انواع زعفران موجود و مزایای این روش می‌پردازیم تا شما را در انجام معاملات مطمئن و موفق یاری کنیم.

اهمیت زعفران در بازار جهانی

زعفران یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشور است که خرید و فروش آن در بازارهای جهانی، کسب‌وکاری پرسود محسوب می‌شود. دشواری‌های کشت و نگهداری این محصول باعث شده بسیاری از افراد از سرمایه‌گذاری در این صنعت اجتناب کنند. با این حال، برخی افراد از طریق معامله زعفران به دنبال کسب سود هستند. این کار نیز با چالش‌هایی مانند ارتباط با تولیدکننده و توزیع‌کننده و فراهم ساختن زعفران به مقدار کافی و در موعد مقرر همراه است.

مزایای خرید زعفران از بورس کالا

  • شفافیت قیمت‌ها: یکی از بزرگ‌ترین مزایای خرید زعفران از بورس کالا، شفافیت قیمت‌ها است. تمام معاملات در بورس تحت نظارت سازمان بورس انجام می‌شود که این امر، از هرگونه تقلب و تخلف جلوگیری می‌کند.
  • امکان سرمایه‌گذاری: خرید و فروش اوراق مبتنی بر زعفران، امکان سرمایه‌گذاری در این محصول را برای افراد و شرکت‌ها فراهم می‌کند.
  • دسترسی آسان: بورس کالا امکان دسترسی آسان به زعفران باکیفیت و استاندارد را برای خریداران فراهم می‌کند.

انواع زعفران عرضه‌شده در بورس کالا

زعفران‌های پذیرفته‌شده توسط بورس کالا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

زعفران رشته‌ای بریده ممتاز (نگین):

زعفران نگین تنها شامل بخش قرمز رنگ کُلاله می‌شود. در این نوع زعفران، کُلاله‌ها کاملاً از هم جدا بوده و صاف و بدون شکستگی هستند.

این محصول یکی از باکیفیت‌ترین محصولات زعفران است که عمدتاً به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

زعفران رشته‌ای درجه یک (پوشال):

زعفران پوشال علاوه‌بر بخش قرمز رنگ کُلاله، شامل بخشی از قسمت نارنجی رنگ یا خامه نیز می‌شود.

این نوع زعفران دارای کلاله بیشتری است و قدرت رنگ‌دهی بالاتری دارد. اتصال خامه به کلاله، نشانه سلامت و اصالت زعفران است، که تشخیص زعفران اصل از تقلبی را راحت‌تر می‌کند.

خرید زعفران از بازار فیزیکی

برای خرید زعفران از بازار فیزیکی باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس داشته باشید. اگر هنوز این کد را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید درخواست خود را به کارگزاری مربوطه ارائه دهید تا کد معاملاتی بازار فیزیکی برای شما صادر شود. علاوه بر این، برای خرید کالا از بازار فیزیکی، نیازمند یک حساب وکالتی هستید که براساس آن به کارگزاری وکالت داده می‌شود که در صورت انجام معامله، مبلغ پرداختی از حساب شما به حساب کارگزاری انتقال یابد.

جهت مشاوره و دریافت کد بازار فیزیکی بورس کالا با شماره زیر تماس حاصل بفرمایید

09939340965

سپهر حبیب

در هر بار عرضه زعفران در بازار فیزیکی، اطلاعیه چند روز قبل از عرضه و پس از تأمین در انبار، منتشر خواهد شد. در این اطلاعیه، اطلاعاتی مانند نام کالا، نماد، مبلغ پایه، درصد پیش‌پرداخت و... منتشر می‌شود. پس از مشاهده اطلاعیه می‌توانید درخواست خود را نزد کارگزاری ثبت کنید. در صورت درخواست معامله نقدی، باید مبلغی که به عنوان درصد پیش‌پرداخت تعیین شده، به حساب وکالتی واریز شود و پس از انجام معامله، مابقی مبلغ معامله را پرداخت کنید.

لازم به ذکر است که علاوه بر روش نقدی، معاملات بازار فیزیکی از طریق روش‌های نسیه، سلف و کشف پریمیوم هم صورت می‌گیرد.

برای آشنایی با انواع قرارداد ها در بورس کالا اینجا کلیلک کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که کالاهای عرضه‌شده در بازار فیزیکی دارای موعد تحویل هستند و تا قبل از این تاریخ، امکان دریافت کالا وجود ندارد. محل تحویل کالا نیز در اطلاعیه عرضه مشخص شده است؛ لذا می‌توانید با مراجعه به محل مذکور و ارائه مدارک هویتی، زعفران خریداری‌شده را دریافت کنید.

برای آشنایی با انواع نحوه خرید و معامله زعفران از بورس اوراق بهادار و بورس کالا اینجا کلیک کنید.

سوالات متداول: