آربیتراژ چیست؟

نویسنده :kala trader
انتشار :1402/09/01
زمان مطالعه :5 دقیقه
دسته‌بندی :بورس
آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ و نقش آن در بازارهای مالی و کالایی

در دنیای امروز، ارتباطات گسترده میان بازارهای مالی و کالایی با توجه به تکنولوژی پیشرفته، اطلاعات بازارهای مختلف در تمام نقاط جهان به تمامی افراد دسترسی می‌دهد. این شرایط موجب ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌شود، که افراد می‌توانند در بازارهای مختلف خرید و فروش کنند و حتی از تفاوت‌های قیمت در این بازارها بهره‌برداری کنند. این پدیده به عنوان "آربیتراژ" شناخته می‌شود که یک استراتژی معاملاتی است که با ریسک بسیار کم، سود کسب می‌کند.

مفهوم آربیتراژ

آربیتراژ ( Arbitrage ) به معنای خرید دارایی در یک بازار و فروش آن در بازار دیگر با قیمت بیشتر است، به طوری که خریدار از تفاوت قیمت سود می‌کسبد. این دارایی می‌تواند کالاها و محصولاتی باشد که در مناطق جغرافیایی مختلف تولید می‌شوند، یا دارایی‌های مالی مانند سهام و اوراق بهادار.

نمونه‌های آربیتراژ

به‌عنوان مثال، در بازارهای سنتی، فرد می‌تواند محصولات کشاورزی را از یک کشاورز محلی بخرد و در بازارهای دیگر با قیمت بالاتر به فروش برساند. همچنین، در بازارهای مالی، با خرید سهام یا اوراق بهادار و استفاده از تفاوت در قیمت‌ها سود کسب می‌شود. به‌عنوان مثال، فردی که توقع افزایش قیمت سهمی را دارد، می‌تواند اوراق بهاداری را بخرد و در زمان مناسب آن‌ها را با قیمت بالاتر بفروشد و سود کسب کند.

انواع آربیتراژ

آربیتراژ انواع مختلفی دارد، که در بازارهای مالی و کالایی مختلف قابل اجرا هستند. برخی از انواع آربیتراژ عبارتند از:

  • آربیتراژ کالایی: در این نوع آربیتراژ، معامله‌گران کالاها را با قیمت کمتر خریداری می‌کنند و سپس همان کالا را در بازار دیگر با قیمت بیشتر به فروش می‌رسانند.
  • آربیتراژ فاصله‌ای: این نوع آربیتراژ به دلیل وجود فاصله جغرافیایی میان بازارها ایجاد می‌شود. معامله‌گران کالایی را در یک بازار خریداری می‌کنند و در نقطه دیگر با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند.
  • آربیتراژ مثلثی: این نوع آربیتراژ در بازارهای ارزی و دیجیتال شایع است. اینجا، فرد از تفاوت‌های میان سه ارز برای کسب سود استفاده می‌کند. به عنوان مثال، ارز A را به ارز B خریده، سپس ارز B را به ارز C تبدیل کند، و در نهایت ارز C را به ارز A تبدیل کند، تا از اختلاف قیمت‌ها سود ببرد.
  • آربیتراژ ادغام‌کننده: این نوع آربیتراژ به عنوان استراتژی در صندوق‌های پوشش ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی ایجاد می‌شود که هدف از خرید و نگهداری سهام، کسب اکثریت سهام است.
  • آربیتراژ آماری: این نوع آربیتراژ شامل مدل‌های پیچیده آماری می‌شود که فرصت‌های معامله میان ابزارهای مالی مختلف در بازار را شناسایی می‌کنند.
  • آربیتراژ زمانی: این نوع آربیتراژ معمولاً در بازار آتی و مشتقات مالی رخ می‌دهد. فرد می‌تواند از اختلاف‌های در زمان تحویل دارایی‌ها بهره‌برداری کند. به عنوان مثال، خرید یک قرارداد آتی با قیمت کمتر و فروش آن در آینده با قیمت بالاتر.

اهمیت آربیتراژ

استفاده از آربیتراژ به تنهایی نه تنها ناکارآمدی بازار را کاهش می‌دهد بلکه نقدینگی و کارایی بازار را نیز افزایش می‌دهد. با انجام معاملات خرید و فروش کالاها در بازارهای مختلف با قیمت‌های مختلف، قیمت کالا با قیمت بالاتر کاهش می‌یابد و برعکس، قیمت کالا با قیمت کمتر افزایش می‌یابد که قیمت دارایی‌ها را به ارزش واقعی و منصفانه‌ی آن‌ها نزدیک می‌کند.

خطرات آربیتراژ

هرچند آربیتراژ می‌تواند بازدهی بالایی را برای معامله‌گران ایجاد کند، اما ریسک‌های زیادی نیز دارد. به‌عنوان مثال، در آربیتراژ کالایی یا فاصله‌ای، شخص باید هزینه‌های حاشیه خرید کالا مانند حمل و نقل، پیدا کردن مشتری، مدت و مکان نگهداری کالا و سایر موارد را در نظر بگیرد. همچنین، پیدا کردن فرصت‌های آربیتراژ ممکن است مشکل باشد و اغلب مدت زمان این فرصت‌ها کوتاه مدت است.

جمع بندی

پیدا کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب بسیار اهمیت دارد. آربیتراژ فرصت‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدتی هستند و از معامله‌گران نیازمند رصد دائمی بازارهای مختلف و استفاده از منابع اطلاعاتی معتبر هستند تا بتوانند سود خوبی از آن‌ها به دست آورند.

سوالات متداول