نحوه دریافت کد بورسی و معاملات آنلاین

نویسنده :kala trader
انتشار :1402/05/20
زمان مطالعه :7 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
نحوه دریافت کد بورسی و معاملات آنلاین

همچون ورود به دنیای مجازی و استفاده از اینترنت، مستلزم داشتن یک آدرس ایمیل معتبر و منحصر به فرد است، مراجعه به هر نهاد مالی و استفاده از خدمات آن نیز نیازمند یک شناسه کاربری ویژه و منحصر به فرد می‌باشد. این شناسه، به شما امکان می‌دهد که از خدمات مختلف نهاد مالی مورد نظر بهره‌مند شوید. در مورد بازار سرمایه نیز این قاعده بی‌استثناء است و جهت ورود به بورس و انجام معاملات، شما نیاز به یک کد بورسی منحصر به فرد دارید.

کد بورسی و تفاوت آن با کد آنلاین معاملاتی چیست؟

کد بورسی یک شناسه یکتا و منحصر به فرد است که به هر شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود. این کد از ترکیب سه حرف (عموماً سه حرف اول نام خانوادگی) و پنج رقم عددی تصادفی تشکیل شده است. کد بورسی به فرد اجازه می‌دهد تا در کارگزاری‌های مورد تایید بورس ثبت‌نام کند.

کد آنلاین معاملاتی از طرف دیگر، یک نام کاربری و رمز عبور است که توسط کارگزاری به مشتریان خود داده می‌شود. با استفاده از این کد، فرد می‌تواند وارد سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری شود و به خرید و فروش اوراق بهادار، سهام و دیگر ابزارهای مالی در بورس به صورت آنلاین پرداخته و از خدمات مرتبط بهره‌برداری کند.

به طور خلاصه، کد بورسی یک شناسه منحصر به فرد برای هر فرد است که برای ثبت‌نام در کارگزاری‌های مورد تایید بورس لازم است، در حالی که کد آنلاین معاملاتی یک نام کاربری و رمز عبور است که به فرد اجازه می‌دهد تا به صورت آنلاین در بورس معامله کند.

چه کسانی می‌توانند کد بورسی دریافت کنند؟

در گذشته، تنها افراد بالای 18 سال با مدرک دیپلم یا بالاتر می‌توانستند کد بورسی دریافت کنند و معاملات آنلاین انجام دهند. افراد زیر 18 سال یا کسانی که دارای مدرک زیر دیپلم بودند، تنها از طریق مراجعه حضوری یا تلفنی به کارگزاری‌ها می‌توانستند معاملات خود را انجام دهند. اما امروزه، با تغییر قوانین، شرط سنی و مدرک تحصیلی برای دریافت کد بورسی و انجام معاملات آنلاین حذف شده است. افراد زیر 18 سال نیز با حضور ولی یا قیم خود و ارائه مدارک و تعهدنامه می‌توانند کد بورسی دریافت کنند. همچنین، شماره موبایلی که در مراحل ثبت نام وارد می‌شود باید به نام ولی یا قیم باشد.

آموزش گام به گام دریافت کد بورسی

   ۱- ثبت نام در سامانه سجام

برای شروع فعالیت در بازار بورس، اولین گامی که باید طی کنید، ثبت نام در سامانه سجام است. سجام، که مخفف "سامانه جامع اطلاعات مشتریان" است، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایجاد شده و به فعالان بازار سرمایه خدمات یکپارچه و فراگیر ارائه می‌دهد. این سامانه به عنوان یک مرکز جامع اطلاعات معاملاتی، تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران را انجام می‌دهد و امکان دسترسی به اطلاعات دارایی‌ها و سودهای دریافتی را برای سهامداران فراهم می‌کند.

   ۲- احراز هویت

پس از ثبت نام در سامانه سجام و بارگذاری مدارک مورد نیاز، نوبت به احراز هویت می‌رسد. احراز هویت از مراحل حیاتی در این فرآیند است، که به تأیید اطلاعات و مدارک شما منجر می‌شود. برای احراز هویت، دو گزینه در اختیار دارید: احراز هویت حضوری یا احراز هویت غیرحضوری.

توجه داشته باشید که احراز هویت یک مرحله ضروری در فرآیند دریافت کد بورسی است و بدون آن نمی‌توانید به معاملات بورسی پرداخته و از خدمات سامانه سجام بهره‌برداری کنید. پس از احراز هویت، می‌توانید به گام بعدی دریافت کد بورسی بپردازید.

   ۳- دریافت کد بورسی

پس از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، در انتظار دریافت کد بورسی بمانید. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، که مسئولیت ارسال کد بورسی را بر عهده دارد، طی مدت حداکثر 7 روز کاری کد بورسی شما را ارسال می‌کند. این کد بورسی، کدی منحصر به فرد بوده و هر فرد فقط یک کد بورسی دارد.

پس از دریافت کد بورسی، مرحله بعدی، دریافت کد معاملاتی آنلاین است. برای این منظور، باید به یک کارگزاری معتبر مراجعه کرده و با ارائه مدارک و کد بورسی خود، از آن‌جا کد معاملاتی آنلاین را دریافت کنید. با این کد، قادر خواهید بود تا به صورت آنلاین در بازار بورس معامله کنید و از خدمات مختلف کارگزاری بهره‌برداری نمایید.

   ۴- ثبت نام در کارگزاری و اخذ کد آنلاین

پس از گذراندن سه گام قبلی، وقت آن رسیده است که شما برای دریافت کد آنلاین به یکی از کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار مراجعه کنید. حالا که با کد بورسی آشنایی دارید، ممکن است متعجب شوید که چرا به یک کد دیگر، یعنی کد آنلاین، نیاز دارید؟

کد آنلاین شامل نام کاربری که توسط کارگزاری برای شما ایجاد می‌شود و رمز عبوری که خصوصاً برای شما انتخاب شده است. با استفاده از این مشخصات، شما می‌توانید به سامانه معاملاتی کارگزاری (یا همان پنل معاملاتی) دسترسی پیدا کنید و از طریق آن به خرید و فروش سهام به صورت آنلاین پرداخته و از خدمات دیگری که کارگزاری ارائه می‌دهد استفاده کنید.

هر کارگزاری سامانه یا پنل معاملاتی خود را دارد که از طراحی و ویژگی‌ها متفاوت است. برای دسترسی به این پنل‌ها، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت مربوط به هر کارگزاری، آدرس و توضیحات لازم را مشاهده کنید.

مدارک لازم جهت کد بورسی

اشخاص حقیقی:
  • شناسنامه: ارائه اصل شناسنامه به همراه تصویر از تمام صفحات آن.
  • کارت ملی: ارائه اصل کارت ملی و تصویر از هر دو سمت (پشت و روی) آن.
  • اطلاعات ارتباطی و شغلی: ارائه اطلاعاتی مانند آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه.
  • شماره حساب و شبا: ارائه شماره حساب و شماره شبای بانکی از یک بانک معتبر.
اشخاص حقوقی:
  • آگهی تاسیس: تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس.
  • آگهی تغییرات: تصویر روزنامه رسمی آگهی کلیه تغییرات.
  • اساسنامه: تصویر اساسنامه شرکت.
  • هیئت مدیره: کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره (تمامی اعضا باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند).
  • فرم تعهدنامه: تکمیل فرم تعهدنامه.

توجه: در فرآیند دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری، باید اسکن مدارک فوق را در اختیار داشته باشید. همچنین، ارائه مدارک با کیفیت بالا و واضح می‌تواند به تسریع در فرآیند کمک کند.

نحوه بازیابی کد بورسی

در صورتی که کد بورسی خود را فراموش کرده‌اید می‌توانید از سه روش زیر برای بازیابی کد بورسی خود اقدام کنید.

  • بازیابی آنلاین از سامانه استعلام کد بورسی: شما می‌توانید با مراجعه به سایت estelam.ime.co.ir و وارد کردن اطلاعات لازم مانند کد ملی و شماره موبایل، کد بورسی خود را بازیابی کنید. این روش ساده و سریع‌ترین راه برای بازیابی کد بورسی است.
  • تماس با کارگزاری: اگر به هر دلیلی از روش آنلاین نتوانستید استفاده کنید، می‌توانید با کارگزاری که پیشتر کد بورسی خود را از آن گرفته‌اید، تماس بگیرید و از طریق کد ملی خود از آن‌ها کد بورسی خود را استعلام کنید.
  • درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه: یک روش دیگر، مراجعه به سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس www.ddn.csdiran.ir و وارد کردن کد ملی خود است. بعد از ورود به این سایت، شما می‌توانید کد بورسی خود را که شامل 3 حرف و 5 عدد است، مشاهده نمایید.

لطفاً توجه داشته باشید که در هر یک از این روش‌ها، باید اطلاعاتی مانند کد ملی یا شماره تماس خود را در اختیار داشته باشید. همچنین، برای حفظ امنیت اطلاعات شخصی خود، از ارائه اطلاعات خود به منابع غیرمعتبر و ناشناس خودداری کنید.

جمع بندی

فعالیت در بازار بورس سرمایه، با فرصت‌های بسیاری همراه است، اما این فعالیت نیاز به آگاهی و دقت دارد. داشتن کد بورسی یک گام اولیه برای ورود به بازار سهام است. با این کد، شما امکان خرید و فروش سهام، تعیین امتیازات و حقوق مختلف دارندگان سهام و همچنین انجام معاملات بورسی را دارید.

این فرآیند شامل ثبت نام در سامانه سجام، ارائه مدارک لازم و احراز هویت است. همچنین، در صورت فراموش کردن کد بورسی، راه‌هایی برای بازیابی آن وجود دارد. اما باید به یاد داشته باشید که برای موفقیت در بازار سرمایه، تنها داشتن کد بورسی کافی نیست. شما باید دانش و تجربه لازم را کسب کنید، و به تحلیل بازار، خطرات و فرصت‌ها اهمیت بدهید. این موارد باعث می‌شوند تا شما بتوانید به صورت آگاهانه و موفق تصمیمات خود را در بازار بورس انجام دهید.

سوالات متداول:

  1. بورس کالا چیست؟
  2. بازار مالی در بورس کالا چیست؟
  3. انواع قراردادها در بازار فیزیکی بورس کالا به چه گونه است؟
  4. ابزارهای معاملاتی در بورس کالا چیست؟
  5. اوراق مشتقه چیست؟
  6. اوراق اختیار فروش تبعی چیست؟