بهین یاب: سهمیه بورس کالا

نویسنده :kala trader
انتشار :1402/12/13
زمان مطالعه :7 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
بهین یاب: سهمیه بورس کالا

با توجه به اهمیت بازار بورس کالای ایران و نقش آن در تأمین مواد پلیمری و شیمیایی، سیستم سهمیه بهین یاب به عنوان یک ابزار حیاتی در تنظیم و تعیین تخصیص منابع به تولیدکنندگان مطرح است. در این مقاله، به بررسی مفهوم، عملکرد، و روندهای ثبت نام در این سامانه خواهیم پرداخت.

جهت مشاوره و خرید از بورس کالای ایران با شماره زیر تماس حاصل فرمایید
سپهر حبیب (09939340965)

سهمیه بهین‌یاب چیست؟

سهمیه بهین‌یاب به مقداری از مواد اولیه‌ایی اطلاق می‌شود که یک تولید کننده یا واحد تولیدی قادر به خرید آن در بورس کالای ایران در مدت زمان معینی، به طور سالیانه یا ماهیانه می‌باشد. این سهمیه‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام و در سامانه بهین‌یاب این وزارتخانه ثبت می‌شوند.

فرآیند اخذ سهمیه در سامانه بهین‌یاب

در ابتدا نیاز به ثبت نام در سامانه بهین یاب میباشد و سپس:

برای آموزش نحوه ثبت نام در سامانه بهین یاب اینجا کلیک کنید

  • انتخاب نوع کاربری واحد: در این مرحله، متقاضی باید نوع شخصیت خود را (حقیقی، حقوقی یا تعاونی) ثبت نموده و نوع واحد خود از لحاظ صنعتی و یا صنفی را مشخص کند.
  • ثبت مشخصات عمومی
  • ثبت اطلاعات مواد اولیه موردنظر: در این مرحله، اطلاعات مربوط به وضعیت واحد، رشته فعالیت، میزان تولید، مواد مورد نیاز و مقدار آن و غیره ثبت می‌شود.
  • نحوه تحویل مواد در سال
  • ارسال فایل: برای تایید پرونده و شناسایی خود در طول مراحل تایید، مدارک مربوطه باید ارسال شود. این مدارک شامل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فروش، تعهد نامه بورس، تصویر روزنامه رسمی و تعهد نامه عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی می‌باشد.
  • تایید نهایی: بعد از ورود اطلاعات در تمامی مراحل، تمامی اطلاعات وارد شده به نمایش در خواهد آمد تا پیش از تایید نهایی، متقاضی بتواند اطلاعات را بررسی و در صورت نیاز ویرایش کند.

کالاهایی که نیاز به مجوز بهین یاب دارند

برای خرید اکثر کالاهای پتروشیمی و فولادی از بورس کالا نیاز به کسب مجوز بهین یاب از وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم. این مجوزها توسط سامانه بهین یاب تایید می‌شوند و به خریداران اختصاص داده می‌شود.

سقف خرید در سهمیه بهین یاب

سقف سهمیه خرید بهین‌یاب به میزان حجم خریدی گفته می‌شود که وزارت صنعت بعد از بازدید و مشاهده واحدهای تولیدی در سامانه بهین‌یاب، به منظور خرید در یک ماه ثبت می‌کند. مدیریت عملیات بورس کالا با توجه به شرایط بازار، سقف سهمیه را به صورت ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه، یکساله یا بدون سقف اعلام می‌کند.

برای مثال، یک واحد تولیدی که سهمیه خریدش برای یک گروه از کالاها حدود 100 تن است، در صورت افزایش سقف تا 3 ماهه، میزان سهمیه خریدش به 300 تن افزایش می‌یابد و می‌تواند همه 300 تن سهمیه خود را در دو هفته اول بازه زمانی خرید کند. البته، اگر واحد تولیدی خرید 300 تن سهمیه خود را به صورت فوری انجام دهد، تا پایان سه ماه نمی‌تواند مجدداً خرید انجام دهد.

این تغییرات در سقف سهمیه خرید به منظور کنترل و اشراف بر بازار و کنترل میزان تقاضا انجام می‌شود. به طور کلی، زمانی که افزایش تقاضا برای کالا به وجود می‌آید، مدیریت عملیات بازار بورس کالا میزان سهمیه را به حالت ماهیانه تغییر می‌دهد و در زمان کاهش تقاضا، سهمیه خرید را افزایش می‌دهد تا سقف خریدها را بالا ببرد.

سوالات متداول: